Formålet med en pressemeddelelse er at fange pressens interesse for en nyhed eller historie. Det gøres med henblik på at få pressende til at viderebringe indholdet i pressemeddelelsen i en avis, netavis, tv-program e.l.
Hvad er en pressemeddelelse?
Det er en meddelelse, der sendes til en avis, nyhedsstation eller anden form for presse. I denne meddelelse informerer man om en kommende begivenhed, vigtig information, en nyhed eller andet, som man ønsker, at pressen skal udgive.
Hvis det lykkes dig at udforme en meddelelse, der fanger pressens interesse, kan du få bragt din historie i en avis, et online nyhedsmedie eller et tredje sted. Pressemeddelelser er ofte skrevet i samme stil som en artikel. Derved er der større chance for, at du kan få den bragt i en avis.
Hvordan skriver man en pressemeddelelse?
Det er vigtigt, at den har en tydelig overskrift. Det skal være en rubrik, der fanger læserens opmærksomhed. Dette er gældende for både indhold og udseende.
Endvidere skal det være tydeligt fra starten, hvad den handler om. Du skal gå direkte til sagen, og derved ikke roder dig ud i lange, indviklede forklaringer.
Skal indeholde nyttig information
Det er selvsagt også essentielt, at meddelelsen har et indhold bestående af nyttig information. Her bør man især tænke på hvad, hvor, hvem, hvornår, hvorfor og hvordan.
Det er dog lige så vigtigt, at det er nemt at finde rundt i pressemeddelelsen. Derfor skal der lægges stor vægt på layout og læsevenlighed. Derfor skal sproget være præcist og kompakt. Det skal skrives, så det er nemt at modtage det. Sproget skal være informerende, så læser hurtigt forstår formålet med teksten.
Sådan skal pressemeddelelsen opbygges
Opbygningen er også vigtig. Den er dog ikke vigtigere end indholdet. Som regel skal den bestå af:
- En rubrik, hvor nyheden afsløres
- En indledende tekst, der giver en kort præsentation af nyheden
- En brødtekst, hvor der uddybes med detaljer og citater
Dertil bør den også bygges op ved hjælp af Nyhedstrekanten. Det betyder bl.a., at den skal starte med det vigtigste, hvor det afsløres, hvad meddelelsen egentlig handler om.
Det er meget normalt, at der bruges citater fra relevante personer i en pressemeddelelse. Citaterne bør dog kun bruges, hvis de gør nyheden mere nærværende og troværdig.
Ydermere skal der også angives en dato, tydelig afsender og kontaktoplysninger. Det er vigtigt, at der angives kontaktoplysninger, så journalisten har nemt ved at skabe kontakt ved interesse. Der kan desuden også bruges både billeder, faktabokse, grafik, skemaer mv.