Der er mange kilder, der er relevante, når det gælder din markedsføring. En af de mest fremtrædende og troværdige er dog pressen. Derfor vil det være til gavn for din virksomheds synlighed at få omtalt i medierne.
Journalisterne modtager hver dag et hav af pressemeddelelser, så hvordan får du hul igennem? Det kræver i høj grad, at indholdet er godt, og at det er vinklet korrekt.
Hvad er en pressemeddelelse?
Det er et stykke arbejde, der hører under PR, som er en forkortelse for public relations. Det er et felt inden for markedsføring, der har været anvendt af virksomheder i mange år.
Formålet med en sådan meddelelse er at formidle en historie, nyhed eller begivenhed til medierne. Det gøres med henblik på, at de skal bringe en omtale af selvsamme meddelelse – i digital eller trykt form. Derved når din nyhed eller historie ud til mediets mange læsere.
Gå direkte til sagen
Journalister har travlt. De har ikke tid til at læse pressemeddelelser hele dagen. Derfor er det vigtigt at gøre det så let som muligt for dem. Det øger i hvert fald in chance for at få bragt din historie. Med dette menes der ikke blot, at du skal bruge en fængende overskrift og det rette pressemeddelelse layout.
Du skal sikre, at dit materiale er let tilgængeligt. Hvis du ikke ved, hvordan du skal opstille det, bør du hente et pressemeddelelse eksempel på nettet. Med en pressemeddelelse skabelon ved hånden, bliver det markant nemmere at garantere den rette opstilling.
Send det i en Word-fil
Det er vigtigt, at du sender din pressemeddelelse i en Word-fil. Derved kan journalisten kopiere tekst direkte fra din pressemeddelelse. Her er en udtalelse eksempel på noget, der ofte skal kopieres direkte. Hvis det er for besværligt at gøre dette, kan journalisten blot droppe medieomtalen.
Hvis det er en historie, der er tiltænkt et lokalt medie, er det vigtigt, at du gør opmærksom på, at du har en relation til det lokale område. Hvis ikke dette er tilfældet, vil du næppe få den ønskede omtale. Det kan du bl.a. gøre ved at angive lokalområde i hhv. overskrift og mailens emnefelt.
Ikke sikkert du bør skrive selv
Det er ikke sikkert, at du bør skrive din pressemeddelelse selv. Hvis du sidder med spørgsmål såsom ’Hvad er en underrubrik?’, når du læser om udformningen af din pressemeddelelse, er det sandsynligvis bedre at lade en professionel tekstforfatter varetage opgaven.
Læs også: