Det er ikke altid lige let at få tilstrækkeligt med eksponering som håndværker.
Selvom efterspørgslen på håndværkere kan være stor, kan det være svært at konkurrere med de store håndværkervirksomheder om kundernes opmærksomhed.
Da det naturligvis koster penge at føre reklamekampagner i medierne, vil det i mange tilfælde ofte være de rigeste virksomheder, der har den bedste mulighed for at få mest eksponering i medierne.
Her er en liste over gode råd til, hvordan du sikrer dig nok eksponering til at få din forretning til at køre rundt.
Lav ordentlige tilbud
Før du skal bekymre dig om eksponering i medierne, er det vigtigt, at du sørger for at dine tilbud er fuldstændig uimodståelige.
Her er det for eksempel essentielt, at du blandt andet tilbyder kunderne en oversigt over arbejdsopgaver, hvad du tager i løn for forskellige opgaver, og hvad der eventuelt kan have indflydelse på prisen etc.
Som håndværker bør du holde dig strengt til de løfter, du giver dine kunder, da det ellers kan skade din troværdighed og give dig et dårligt omdømme, hvilket jo er det sidste, du ønsker.
Du kan her læse mere om, hvordan du laver et godt håndværker tilbud.
Brug de sociale medier
Som følge af digitaliseringen af især markedsføringsindustrien bør du undersøge dine muligheder for at benytte sociale medier til at øge din eksponering.
Hvor man før kunne nøjes med referencer og anbefalinger fra sine kunder i lokalsamfundet, er man i dag nødt til at tænke mere kreativt for at kunne konkurrere med andre håndværkervirksomheder.
Hvis du implementerer eksempelvis Facebook Ads eller Google Ads i din markedsføringsstrategi, vil du til rimelige priser kunne udvide din kundekreds med målrettede annoncer.
God eksponering vs. dårlig eksponering
Umiddelbart burde øget eksponering være lig med flere opgaver til dig som håndværker.
Du bør dog være omhyggelig med, hvor du vælger at reklamere for din virksomhed.
For at du får noget ud af det, skal du undersøge målgruppen for de forskellige medier, du vil reklamere på, og om de bærer ligheder med din egen målgruppe. For eksempel ville det være en dårlig idé at reklamere for dit virke i et gør-det-selv-magasin.
Du kan dog gøre det let for dig selv ved som nævnt at benytte muligheder som Facebook Ads eller Google Ads, da disse automatisk giver dig eksponering for personer, der er interesseret i dine tilbud og som har en stor sandsynlighed for at kontakte dig.